מיומנויות למידה לילדים ולנוער

ילדים המגיעים לבית הספר מתמודדים עם נושאי לימוד רבים ומגוונים ומתנסים בלמידה עיונית שמצריכה מהם לשבת במשך שעות לצד השולחן. הישיבה הממושכת והעומס הלימודי מביאים עם הזמן לשחיקה, לתסכול ולחוסר עניין בחומר הלימודי. נוסף על כך שיטות הלמידה הקיימות בבית הספר לא השתנו מעל ל-200 שנים, הן מבוססות על שינון חומר לימודי וכפופות לתוכניות לימוד מוסדיות שלא בהכרח מתאימות לכולם. בתי הספר אומנם עוסקים בתוכן לימודי אך לא מלמדים מיומנות בסיסית שחיונית מאוד ללמידה תהליכית, במילים אחרות – בתי הספר לא מלמדים כיצד ללמוד. 

לפני שמתייגים את הילדים כדאי לתת להם הזדמנות אחת נוספת ללמידה. 

ילדים שמתקשים להסתגל לסביבת הלימוד הבית ספרית מתויגים לא פעם כ"מופרעים", כ"בעלי הפרעות קשב", כ"היפראקטיביים" וכלקויי למידה". הם חווים תסכול רב לנוכח העובדה שהסביבה משדרת להם שמשהו לא בסדר איתם. המורים, שעומדים חסרי אונים נוכח הצורך ללמד ולהתמודד עם קשיי הקשב של התלמידים, ממליצים להורים לגשת לאבחון, הרבה לפני שהם בוחנים את שיטות הלמידה, כך יוצא שילדים רבים לא ממשים את פוטנציאל הלמידה שלהם.   

תוכנית להקניית מיומנויות למידה לילדים ולבני נוער

"חיוך" מרכז חינוכי בפתח תקווה פותח מדי שנה קבוצות למידה לילדים ולבני נוער, שמתקשים בלימודים, ורוצים להצליח חרף הקשיים. בקבוצות הלמידה המשתתפים לומדים כיצד ללמוד נכון, באילו שיטות כדאי להם להיעזר כדי לזכור טוב יותר את החומר, כיצד "לשלוף" מידע מהזיכרון לטווח הקצר ומהזיכרון לטווח הארוך, כיצד "לארגן" את החומר בקלות ואילו שאלות לשאול. כפי שניתן להבין הלמידה מתמקדת ב"איך" ללמוד נכון – כדי להכין את הילד לכל אתגר לימודי שעמו הוא מתמודד בהווה ובעתיד. 

ללמוד בהנאה ולהגיע להצלחה. 

במרכז הלמידה בפתח תקווה "חיוך" אנחנו מאמינים כי אפשר ללמוד וליהנות מהלמידה, שכן למידה והצלחה הם שני ערכים שקשורים זה בזה. אין שום סיבה שתלמיד יגיע לבית ספרו למשך שעות רבות במהלך השבוע ולא יתלהב מלימודיו, ואין שום סיבה, שלא ימצה את מירב הפוטנציאל שלו, משום שלא לימדו אותו כיצד ללמוד. תלמידים רבים שסיימו את מפגשי המיומנויות הלימודיות במרכז מינפו את הכלים שקיבלו גם לתחומים אחרים בחיים. 

מה לומדים בקבוצת הלמידה של המרכז? 

במסגרת המפגשים התלמידים מתנסים במגוון מיומנויות: 

  • מודעות – הם לומדים להכיר את החסמים שמונעים מהם ללמוד בהנאה ולהתקדם אל עבר ההצלחה.
  • מסוגלות עצמית – הם לומדים להתגבר על החסמים הייחודיים להם
  • הקשבה – מרחיבים את יכולת הקשב והריכוז בתוכן הלימודי ומתחילים לחוות הצלחות.
  • עצמאות – עם הזמן התלמידים מתחילים ללמוד בכוחות עצמם מבלי שיהיו תלויים בהורים או במורים, הם לא צריכים להיעזר בתרופות או בתכשירים שונים כדי להתרכז טוב יותר – כי הם יודעים כיצד לארגן את עצמם ולהתכונן ללמידה מעשירה ומרתקת.  

כישורי למידה שמעודדים יצירתיות.

עצמאות היא ערך מרכזי במפגשי אסטרטגיות הלמידה לילדים ולנוער ובמפגשי הכנה לכיתה א'. עצמאות באה לידי ביטוי בבחירה – שכן התלמיד הוא זה שבוחר מהם הכלים ומהן השיטות שבהן ייעזר כדי להתמודד עם האתגר הלימודי. הפתרון היצירתי הוא שלו, פרי חשיבתו. קשה להפריז בערך הרב ובתחושת המסוגלות העצמית שהילד מקבל בזכות יכולות אלו. עבורו השמיים הם הגבול.

חוזרים ללמידה באמצעות החושים

אחד מהכלים המרכזיים בתוכניות אסטרטגיות למידה לילדים ולנוער מתמקד בחושים – הילד לומד לווסת ולחזק את חושיו החזקים כשהוא מתמודד עם אתגרי קשב. לדוגמה: ילד שיתקשה להסתגל לסביבה רועשת יוכל להיעזר בחוש הראייה כדי לעקוב אחר עצמים בתנועה או להתבונן בעצם חזותי במרחב. במסגרת מפגשי קבוצות לפיתוח מיומנויות חברתיות בפתח תקווה הילד מתאמן על יכולת זו ומתמודד טוב יותר את האתגר.

קראת והתחברת? נראה לך שאנחנו יכולים לעזור לילד/ה שלך? לעזור לך? מרכז חיוך מעניק לכל אחד ואחת את היחס המתאים לכל צורך חיוכי או לימודי הנוגע לאסטרטגיות למידה לילדים ונוער בפתח תקווה והסביבה. בנוסף, תוכלו למצוא אצלנו קבוצות למידה לילדים ונוער, לימוד קריאה לילדים מתקשים ותוכניות הכנה לכיתה א׳ בשיטת חיוך. לחצו כאן להשארת פרטים ליצירת קשר כאן או התקשרו 050-9409888 🙂

השארת תגובה

נעים להכיר

שמי מיכל אמטנאני, נשואה לתומר ואמא לארבעה ילדים. עם בני הבכור זכיתי להכיר לראשונה את ההגדרה של “מופרע קשב וריכוז” ומיד אחריו כולם המשיכו ב”מסורת”.

אני באופן אישי, מעדיפה לקרא לזה “הפרעת קצב.

תוכן אחרון

עקבו אחרינו

הוידיאו השבועי

יצירת קשר

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן