שיפור מיומנויות חברתיות אצל ילדים

שיפור מיומנויות חברתיות לילדים

ילדים רבים מתמודדים עם חרם בבית ספרם ועם דחייה חברתית, שפוגעת בביטחון ובערך העצמי, בתחושת הרווחה הנפשית וביכולת ליזום קשרים חדשים ומשמעותיים בחיים. לא פעם החרם החברתי נותר "מתחת לרדאר", הילד לומד להתנהל לצידו, אך חשוף לפגיעה נפשית מתמשכת. קבוצות לרכישת מיומנויות חברתיות במסגרת תומכת ומכילה ייסעו לו לרכוש כלים וכישורים להתמודדות טובה יותר. 

הקשרים החברתיים והשפעתם על ההתפתחות הרגשית של הילד.

לא בכדי נאמר כי לא טוב היות האדם לבדו, אנחנו יצורים חברתיים, ששואפים ליצור קשרים ולתקשר עם הסביבה כצורך רגשי בסיסי התומך בהתפתחותנו הנפשית. הקשרים החברתיים מספקים לנו ולילדנו הנאה, משחק, חוויות, אפשרות ללמוד לפעול יחד בשיתוף פעולה, התמודדות עם תסכולים, צורך בחלוקת משאבים, תחושה עמוקה של שותפות וצורך מהותי בשייכות. קשרים חברתיים תורמים לחוסן הנפשי שלנו בכל גיל ומסמנים לנו את כיוון התנועה – כיצד להתנהג כדי להשתלב, ממה להימנע כדי לא להרגיש דחוי או מרוחק, כיצד לעזור ולהיעזר בילד אחר ובמילים אחרות כיצד ליישם מיומנויות חברתיות. 

אז מהן אותן מיומנויות חברתיות? 

מיומנויות חברתיות הן מכלול של כלים שנועדו לסייע לאדם ליצור תקשורת חיובית וללמוד מהו הקוד החברתי המקובל בסביבת חייו. מיומנות חברתית באה לידי ביטוי באופן הפנייה לאדם מבוגר או לילד צעיר, לטון הדיבור, לצורך בפרטיות, ליכולת להקשיב וליכולת לבטא את אשר על הלב. ילדים הרוכשים מיומנויות חברתיות לומדים כיצד לפעול בקבוצה, לשתף פעולה ולחלוק זה עם זה משחקים, להציע עזרה לילד אחר, לפעול על פי עקרונות מקובלים כמו עמידה בתור, הקשבה לסמכות, הכלת הפסדים, השתלבות בסביבה, ביטוי רצונות וצרכים והתחשבות באחר. 

האם ניתן לשפר מיומנויות חברתיות בקרב ילדים? 

בהחלט, מיומנויות חברתיות תלויות בגורמים מולדים כמו אופי אך גם בדוגמה אישית מהסביבה – בעיקר מההורים. יש ילדים שמופנמים יותר באופיים ולכן ביישנים מטבעם, וחוששים משינויים, ויש ילדים סוערים יותר באופיים, ולכן יהיה להם קשה יותר להפנים את חוקי החברה, אך אם אותם ילדים ייחשפו לדוגמה אישית חיוביות הם יכולים לשנות את התנהגותם במהרה. במילים אחרות, שיפור מיומנויות חברתיות זה משהו שניתן לעשות גם אם ילד נולד ביישן או שבגרותו הרגשית לא תואמת את בני גילו – משוב חיובי, תהליך למידה להתנהגות מקדמת ודוגמה אישית יכולים לשמש לו כעזר ברכישת מיומנויות חברתיות מותאמות. 

מהן הסיבות לקשיים חברתיים בקרב ילדים? 

ילדים לא נולדו שווים, חלקם אכן נולדו עם יכולת ויסות טובה המסייעת להם להשתלב בחברה וחלקם סובלים מקשיי קשב, מקשיי ויסות, מלקות למידה מקשיים מוטורים ומעיכובים שפתיים. ילדים הסובלים מקשיי קשב עלולים מחד להגיב באימפולסיביות ולהרחיק את עצמם מהסביבה בהתנהגותם, ומנגד הם עלולים להיות חולמניים יותר ולפתח ריחוק ממצבים חברתיים. 

ילדים הסובלים מלקות למידה חווים פגיעה בדימוי העצמי, אם הם מתמודדים עם קשיי ויסות, הרי שרגישות היתר שלהם עלולה לגרום להם להגיב באופן שאינו תואם את סביבתם, גם התנהגות זו עלולה ליצור רתיעה חברתית. ילדים הסובלים מלקות מוטורית יתקשו להשתלב בפעילויות ספורטיביות וילדים המאובחנים עם לקות בדיבור יתקשו לבטא את רגשותיהם ואת רצונותיהם, לעיתים הם לא מבינים את המצופה מהם ולכן עלולים לחוות בדידות חברתית.  

כיצד מזהים קשיים במיומנויות החברתיות?

ישנם שני גורמים מרכזיים המאפיינים קשיים במיומנויות חברתיות: הגורם הראשון מתבטא בקושי להבין מצבים חברתיים לרבות הבנת כוונות הצד השני, ואילו הגורם השני מתבטא בקושי ליצור קשרים בין אישיים ובקושי להשתלב בקבוצה. לעיתים, בעיקר כשהילד מרגיש בלתי מובן, הוא עלול להגיב בתגובות קיצון כמו הימנעות מפעילויות חברתיות, התבודדות והעדפת משחק עצמאי, או לחילופין הוא יכול להגיב בתוקפנות המופנית כלפי ילדי הכיתה, הפרעה למהלך השיעור, הכאות ותקשורת לא נעימה. קשיים אלו עשויים להיות מלווים בתלות יתר בהורים, שאינה מותאמת לגיל או בהתנהגות "בוגרת" יותר שכוללת הלשנות לצוות המורים. חשוב להדגיש, כי לרוב הקושי להתחבר חברתית פוגע במידה ניכרת בתחושת הערך והדימוי העצמי. 

קבוצה של ילדים

למה ניתן לצפות מטיפול לשיפור מיומנויות חברתיות?

במסגרת קבוצות לפיתוח כישורים חברתיים בפתח תקווה, מרכז חיוך מציע תוכנית טיפולית שמטרתה להקנות לילד יכולות, כישורים וכלים להתמודדות טובה יותר עם מצבים חברתיים מאתגרים. במרכז חיוך הילד לומד להבין טוב יותר מצבים חברתיים, לפתור בעיות חברתיות בראייה רוחבית הרואה את טובת שני הצדדים, לפתח קשרים נעימים, ליזום חברויות וללמוד לבטא את אשר על ליבו. תוכנית הטיפול מתחילה מהפנים אל החוץ – מקבלת כלים להתמודדות עם גורמים המעוררים חרדה, ביישנות או התנהגות אימפולסיבית ומלמידת שיטות ליישום מיומנויות חברתיות מותאמות יותר, שישפיעו לטובה על הדימוי העצמי.

מהי מתכונת הטיפול?

שיפור מיומנויות חברתיות במרכז חיוך נעשה בשלושה אופנים – במפגשים פרטניים, באמצעות הדרכת הורים ובמפגשים קבוצתיים, כאשר לכל ילד מתוכננת תוכנית טיפולית התואמת את צורכיו ומטרותיו. 

כיצד נעשה הטיפול בקבוצה?

הטיפול בקבוצה מפגיש את הילד עם ילדים נוספים, אשר מתמודדים עם בעיות דומות, במפגש מדמים מצבים חברתיים רווחים שהילד פוגש בחצר בית הספר, בכיתה, בגינת המשחקים או בסביבת מגוריו, במסגרת המפגש הילד מתרגל אופני התנהגות שונים, משקפים את קולו, ממשבים אותו, והוא מתנסה בשיטות ובכלים טיפוליים המסייעים לו למצוא את קולו הפנימי. מאות ילדים שהשתתפו במפגשי שיפור המיומנויות החברתיות במרכזנו מציינים שתחושת הערך והביטחון בעצמם וביכולתם עלתה, הם מרגישים מובנים יותר ונכונים להתמודד עם אתגרים חברתיים ולימודיים. 

לפרטים נוספים על תוכנית פיתוח כישורים חברתיים אצל ילדים ופיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדים – צרו איתנו קשר.

השארת תגובה

נעים להכיר

שמי מיכל אמטנאני, נשואה לתומר ואמא לארבעה ילדים. עם בני הבכור זכיתי להכיר לראשונה את ההגדרה של “מופרע קשב וריכוז” ומיד אחריו כולם המשיכו ב”מסורת”.

אני באופן אישי, מעדיפה לקרא לזה “הפרעת קצב.

תוכן אחרון

עקבו אחרינו

הוידיאו השבועי

יצירת קשר

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן